Koken voor kinderen met groenten

Lusten jouw kinderen ook geen groenten? Is het elke maaltijd weer een strijd omdat die broccoli te groen is en die paprika er maar raar uitziet? Koken voor kinderen is echt geen makkie, je wilt toch dat ze hun portie groenten binnenkrijgen en je kunt niet elke keer appelspijs geven. Een goede tip om kinderen groenten te leren eten is door ze te betrekken bij het koken, zelfs als ze nog klein zijn. Een kind van 3 tot 5 kan jou nog niet helpen – eerder een troep maken in de keuken – maar leert zo de verschillende ingrediënten al kennen. Rond een jaar of 7 kunnen ze echt beginnen helpen en zelfs zacht fruit, zoals bananen, snijden met een plastic mes. Je kunt samen met je kind een pizza beleggen – met heerlijke groentjes – en hen het recept laten voorlezen. Zo krijgen ze zelfvertrouwen in de keuken en willen ze vast en zeker het gerechtje dat ze zelf hebben gemaakt ook eens proeven. Vanaf een jaar of 10 kunnen Kinderen koken, met hulp van jou natuurlijk. Laat ze zelf een simpel gerechtje maken of kiezen welke kruiden ze in de spaghettisaus willen doen. Maar zelfs dan blijft koken voor kinderen een hele uitdaging. Groenten zoals wortels, pompoen of tomaten worden meestal wel gesmaakt omdat ze zoeter zijn. Meng daarom andere, groene groenten onder de groenten die ze wel eten. Ook de groenten onder aardappelpuree mengen of er soep van maken werkt goed. De groenten mengen met een lekkere pastasaus of kaassaus is een andere manier om kinderen aan de smaak en textuur van nieuwe groenten te laten wennen. En dan nog een laatste tip: geef zelf het goede voorbeeld en eet je groentjes met veel smaak op. Smakelijk!

tips-voor-het-koken-voor-kinderen-met-groenten

Advertisements

Gezond koken

Gezond koken, gezonde noten

We krijgen dagelijks te horen hoe belangrijk het is dat we gezond koken. Toch volgen velen van ons dit advies niet op. Gezond koken en eten klinkt saai, het klinkt moeilijk en het klinkt alsof we elke dag drie uur achter het fornuis moeten staan om het te kunnen bereiken. Maar wat als ik je vertel dat dit helemaal niet zo is?

Met een paar kleine aanpassingen aan je dieet, eet jij straks super gezond en ik kan je beloven dat je er geen seconde langer voor in de keuken hoeft te staan! De basis van elk dieet bestaat uit eiwitten. Deze handige bouwstoffen voor je lichaam haal je vooral uit vlees. Kies voor mager vlees als je de volgende keer weer in de supermarkt staat te twijfelen. Dit voorziet je van alle eiwitten die je nodig hebt, zonder overtollige vetten onnodige stoffen je lichaam in te brengen.

Wil je ook overstappen naar gezonde snacks? Eet dan ongezouten noten (cashew, walnoot, amandel, hazelnoot) in plaats van chips of borrelnootjes. Ze zijn net zo lekker en vele malen gezonder. Koop in plaats van snoep of andere zoetigheden aardbeien, bessen en mandarijnen. Deze fruitsoorten zijn heerlijk zoet en zitten vol met belangrijke vitaminen! Wie had gedacht dat gezond koken en eten zo makkelijk kon zijn?

Simpele gezonde recepten

Simpele gezonde recepten

De winter is gelukkig voorbij en de lente staat voor de deur, wat betekent dat we binnenkort weer van onze tuin of balkon kunnen genieten. Daarom is het fijn om een paar simpele gezonde recepten in huis te hebben om zodra de zon schijn rap wat in elkaar te kunnen flansen. Deze simpele gezonde recepten kunnen ook met een saldodipje gemaakt worden, want je heb maar weinig ingrediënten nodig.

Recept 1: Je hebt nodig: kaasblokjes, 1 limoen, 1 blik gekookte linzen, 1 ui, 1 bakje cherry tomaatjes. Snij de blokjes kaas in 4en, versnipper de ui en snij de tomaatjes doormidden. Roer alles samen met de linzen door elkaar en breng op smaak met wat peper en zout en het sap van de limoen. Even in de koelkast om lekker fris te serveren.

Recept 2: Je hebt nodig: 1 blikje tonijn, 3 lepels light mayonaise, 200 gram volkoren macaroni, 1 blikje mais, halve ui. Kook de macaroni beetgaar en spoel af met koud water. Versnipper de ui en mix met de tonijn, mais en mayonaise. Roer de tonijn pasta door de macaroni. Even in de koelkast en je hebt een lekkere frisse pasta salade. Simpel en gezond het voorjaar in.

Gezond koken: makkelijker dan je denkt.

Gezond koken hoeft niet moeilijk te zijn

Van de mensen die denken dat ze gezond koken zijn er maar weinig mensen die dit ook echt daadwerkelijk doen. Hier zijn talloze redenen voor te geven. De belangrijkste reden is dat mensen gewoon niet weten wat nu precies gezonde producten zijn, en dat is niet zo vreemd: continu worden producten geroemd omdat ze zogenaamd erg gezond zijn en dan blijkt achteraf dat dit eigenlijk toch heel erg tegenvalt. Een andere reden waarom mensen niet gezond koken is het feit dat ze geen goede kooktechniek hebben, groenten worden te lang gekookt waardoor ze al hun voedingswaarde en daarmee ook hun gezonde kwaliteiten verliezen. Gezond koken moet je jezelf dus aanleren. Neem eens een paar lessen bij een ervaren kok, je zult versteld staan hoe makkelijk het allemaal is, maar: je moet het gewoon even doorhebben. Zo makkelijk is het, net als eigenlijk zoveel dingen in het leven. Dus doe jezelf en je lichaam een plezier en begin je eens te verdiepen in het koken!

Snelle gezonde recepten

Snelle gezonde recepten

Snelle gezonde recepten zijn momenteel razend populair. Mensen willen graag gezonder eten en men heeft hier niet veel tijd voor. Daarom wil ik hier graag een favoriet recept van mij met je delen. Je hebt nodig; een ui, 400 gram Champions, 300 gram kip, crème, knoflook, honing, zonnebloem olie, een bouillon blokje en Parmezaanse kaas. Eerst snijd je de kip in kleine stukjes. Dan bak je deze in de zonnebloem olie en de knoflook tot deze goudbruin is. Nu snijd je de ui in kleine stukjes en de Champions in kwarten. Bak de ui eerst in de olie en voeg later de Champions toe. Als het water uit de Champions loskomt voeg je het bouillon blokje toe, nu doorbakken tot het vocht bijna helemaal weg is. Je kunt nu de kip en de crème toevoegen plus een beetje peper en zout. Tot slot het magische ingrediënt, een eetlepel honing voor de zoetekauwen, serveren met Parmezaanse kaas. Snelle gezonde recepten zijn super eenvoudig, probeer deze snel.